The Boeing Company är en amerikansk flygplanstillverkare med huvudkontor i Arlington County, Virginia. Bolaget är världens största tillverkare av kommersiella flygplan och näst största leverantör av försvarsmateriel och har cirka 142 000 anställda. Boeing grundades 1916 av William Boeing och köpte konkurrenten McDonnell Douglas 1997.
Totalt antal aktier756 157 695 st
Öppnar13:30
Stänger20:00
Halvdag17:00
-15.71 USD
87.97 USD
302.38%
0.00%
2.46
-41.79
-13.75
0.00
2.1%
2.1%
2.33%
Idag
För det andra kvartalet 2025 rapporterade Boeing en total omsättning på 22,7 miljarder dollar, vilket motsvarar en ökning på 35 % jämfört med 16,9 miljarder dollar samma kvartal 2024. Under första halvåret 2025 visade man en intäktsökning på 26 % till 42,2 miljarder dollar från 33,4 miljarder dollar under första halvåret 2024. Företaget redovisade en GAAP-förlust per aktie på ($0,92) för det andra kvartalet och en kärnförlust per aktie (icke-GAAP) på ($1,24), vilket är en förbättring jämfört med förluster på ($2,33) respektive ($2,90) under samma period föregående år. Operativt kassaflöde för kvartalet var 0,2 miljarder dollar, en betydande förbättring från ett operativt kassaflöde på ($3,9) miljarder dollar under samma kvartal förra året. Fritt kassaflöde uppgick till ($0,2) miljarder dollar, en förbättring jämfört med förra årets andra kvartal på ($4,3) miljarder dollar. Företagets totala orderstock ökade till imponerande 619 miljarder dollar, bestående av över 5 900 kommersiella flygplan. Inom affärssegmentet Commercial Airplanes ökade leveranser från 92 till 150 enheter år över år, samtidigt som intäkterna ökade från 6,0 miljarder dollar till 10,9 miljarder dollar under andra kvartalet. Segmentet Defense, Space & Security uppnådde intäkter på 6,6 miljarder dollar, upp från 6,0 miljarder dollar, medan segmentet Global Services rapporterade intäkter på 5,3 miljarder dollar, en ökning från 4,9 miljarder dollar.
Boings operativa prestationer har förbättrats avsevärt, vilket tillskrivs förändringar som ökat säkerheten och kvaliteten i deras produkter. VD Kelly Ortberg uttryckte optimism om stabiliserade operationer och leverans av högre kvalitet till kunderna. Företaget har tagit betydande steg för att minska sina organisatoriska förluster inom både Commercial Airplanes-sektorn, där operativa förluster minskat markant, och inom Defense, Space & Security-sektorn, som lyckades återgå till lönsamhet. Riskerna är fortfarande framträdande, inklusive störningar från det globala ekonomiska klimatet, beroenden av kommersiella flygkunders samarbeten, och utmaningar i att hantera leveranskedjor. Det finns också pågående uppmärksamhet på deras betydande operativa eftersläpning, med rapporter som indikerar en ökad efterfrågan, särskilt för flygplanen 737 och 787. Boeing fortsätter att fokusera på sin återhämtning i en ständigt föränderlig miljö och strävar efter att återvinna förtroendet hos intressenter framöver.
Boeing rapporterade en betydande intäktstillväxt under andra kvartalet 2025 och genererade 22,7 miljarder USD, vilket är en ökning med 35 % från 16,9 miljarder USD samma kvartal föregående år. Tillväxten återspeglar en ökning av kommersiella leveranser, som nådde 150 flygplan, vilket markerar en ökning med 63 % jämfört med 92 leveranser året innan. Intäkterna för första halvåret 2025 visade också en betydande ökning, upp 26 % från 33,4 miljarder USD 2024 till 42,2 miljarder USD 2025. Denna uppåtgående trend indikerar bättre operativ prestation och en ökande efterfrågan på den kommersiella flygmarknaden, vilket belyser Boeings återhämtningsbana efter pandemin.
Trots den märkbart starka intäktstillväxten rapporterade Boeing en GAAP-förlust per aktie på 0,92 USD i andra kvartalet, en förbättring från 2,33 USD per aktie samma kvartal 2024. Kärnförlusten per aktie, som exkluderar vissa kostnader, var 1,24 USD jämfört med 2,90 USD föregående år. Det operativa kassaflödet blev positivt vid 0,2 miljarder USD, en betydande förbättring från den negativa siffran på 3,9 miljarder USD året innan, vilket tyder på förbättrade kassagenereringsmöjligheter kopplade till högre leveransvolymer och bättre förvaltningsmetoder av rörelsekapitalet. Dock förblev den övergripande rörelsemarginalen negativ på -0,8 %, ett område som Boeing fortsätter att arbeta med i sin strävan efter stabilisering av verksamhet och övergripande lönsamhet.
Boings totala orderstock vid slutet av andra kvartalet uppgick till 619 miljarder USD, vilket inkluderar över 5 900 kommersiella flygplan, vilket indikerar en stark framtida marknadsefterfrågan. Inom segmentet för kommersiella flygplan har produktionshastigheten för 737-modellen ökat till 38 per månad, med planer för ytterligare en ökning till 42 plan per månad senare under året. Denna ökning av produktionen överensstämmer med intäktsökningen på 81 % inom segmentet för kommersiella flygplan, vilket ytterligare stärker Boeings återhämtningsinsatser och strategi för att återgå till tidigare nivåer av operativ excellens.
Inom segmentet Försvar, Rymd & Säkerhet uppnådde Boeing intäkter på 6,6 miljarder USD i andra kvartalet, en ökning med 10 % från föregående år. Detta segment gick även med vinst i termer av rörelseresultat med en rörelsemarginal på 1,7%, en betydande förbättring från en förlust samma kvartal föregående år. Orderstocken för detta segment har också expanderat till 74 miljarder USD, vilket visar på fortsatt efterfrågan på försvarskontrakt. Denna tillväxt återspeglar Boeings strategiska fokus på att stabilisera den operativa prestationen inom försvarssegmentet, fånga nya kontrakt och förbättra leveranstider inom en återhämtande global försvarsmarknad.
Det finns inte tillräckligt med information i rapporten för att besvara frågan
Det pågående projektet för 737-programmet syftar till att öka produktionshastigheten till 38 flygplan per månad. Denna ökning är ett svar på den ökande efterfrågan och strävar efter att stabilisera produktionen effektivt på denna nivå innan ett möjligt ytterligare förslag att öka till 42 flygplan per månad senare under året. Initiativet återspeglar en strategisk satsning för att förbättra produktionskapaciteten och ingår i Boeings ansträngningar att återhämta sig och stärka sina produktionsmöjligheter. Vid den senaste kvartalsrapporten har organisationen framgångsrikt ökat till 38 flygplan per månad.
787-programmet är ett annat betydande initiativ som för närvarande pågår, där produktionen nu är fastställd till en takt av sju flygplan per månad. Detta projekt understryker Boeings anpassningar för att möta marknadsförhållanden och operativa utmaningar inom sektorn för kommersiella flygplan. Fortsatta ansträngningar inom produktionen kommer att fokusera på att behålla denna takt effektivt samtidigt som man hanterar kvalitets- och leveranskedjeutmaningar. De nuvarande åtgärderna har framgångsrikt höjt produktionen till den specificerade takten på sju flygplan per månad.
Boeing är engagerad i utvecklingen av flygplanet T-7A Red Hawk för det amerikanska flygvapnet och ansvarar för byggandet av fyra produktionsrepresentativa flygplan. Detta initiativ syftar till att uppfylla behoven för avancerad pilotutbildning. Dessutom har marktestning inletts för den första MQ-25 Stingray för den amerikanska marinen, vilket visar Boeings engagemang i militärflygprojekt och utveckling av avancerade luftfartygssystem. De senaste aktiviteterna har fastställt grunden för båda flygplanen, med initial tillverkning och testprocesser redan påbörjade.
Boings Global Services-segment har säkrat ett kontrakt för att tillhandahålla P-8A flygplan träningssystem och stöd till den koreanska marinens flotta. Detta projekt representerar en ansträngning för att stärka internationella partnerskap och tillhandahåller omfattande träning för marin operationer med hjälp av Boeings avancerade flygsystem. Kontraktet visar kapaciteten hos Boeing att erbjuda riktade tjänster och operativt stöd, med projektet som för närvarande går in i genomförandefasen efter kontraktspriset.
Boeing har slutfört försäljningen av sin underhålls- och reparationanläggning på Gatwick flygplats. Denna strategiska försäljning stämmer överens med Boeings fokus på att optimera tillgångshantering och ekonomisk prestation. Försäljningen återspeglar en kontinuerlig utvärdering av affärsverksamhet för att öka effektiviteten och omdirigera kapital mot mer kritiska tillväxtinitiativ. Den framgångsrika slutförandet av denna anläggningsförsäljning är en del av företagets bredare strategi för att hantera och förfina sina operationer.
Företaget står inför risker förknippade med allmänna ekonomiska förhållanden och osäkerheter som kan påverka dess verksamhet och finansiella resultat. Ekonomisk instabilitet kan uppkomma från regulatoriska förändringar som kan påverka kundernas efterfrågan och operativa möjligheter. Sådana fluktuationer kan avsevärt förändra Boeings intäktsströmmar och vinstmarginaler.
Boeings beroende av sina kommersiella flygkund är en risk, särskilt under perioder av ekonomisk nedgång eller branschproblem. Om flygbolagen minskar sin flotta expansion eller skjuter upp beställningar av flygplan på grund av finansiella begränsningar eller förändrade marknadsdynamiker, kan Boeing möta minskad efterfrågan på sina produkter och tjänster, vilket negativt påverkar intäkter och lönsamhet.
Det övergripande tillståndet för Boeings flygplansproduktionssystem är avgörande. Företaget riskerar att möta produktionskvalitetsproblem, vilket kan leda till ineffektivitet, ökade kostnader och möjligt skada dess rykte. Om flygplanen inte uppfyller strikta prestanda- och tillförlitlighetsstandarder kan det leda till kundmissnöje och minskat förtroende för Boeings produkter.
Boings verksamhet är beroende av ett nätverk av leverantörer och underleverantörer för att få tillgång till högkvalitativa material och komponenter i tid. Störningar i denna leveranskedja, oavsett om det beror på geopolitiska spänningar, naturkatastrofer eller andra oförutsedda händelser, kan allvarligt påverka produktionsscheman och operationell effektivitet. Dessutom bidrar utmaningar i att säkra högutbildad arbetskraft och råmaterial till risken för produktionsförseningar.
Risken för arbetsstopp eller arbetskraftsstörningar utgör också en risk. Arbetsmarknadskonflikter kan avbryta produktionsprocesser och försena projektens tidslinjer, vilket i slutändan påverkar företagets finansiella resultat. Att behålla en stabil och skicklig arbetskraft är avgörande för att upprätthålla verksamheten och möta leveransscheman.
Boeing är utsatt för risker förknippade med dess verksamhet utanför USA och försäljning till internationella kunder. Tullar, handelsrestriktioner och statliga åtgärder kan hindra företagets förmåga att verka effektivt på utländska marknader. Dessa faktorer kan leda till ökade kostnader och minskad konkurrenskraft på den globala flygmarknaden.
Det pågående förvärvet av Spirit AeroSystems Holdings, Inc. medför flera utmaningar relaterade till uppfyllandet av avslutningsvillkor, integrationsinsatser och realisering av förväntade fördelar som synergier och kvalitetsförbättringar. Förseningar eller komplikationer under förvärvsprocessen kan avsevärt påverka Boeings tillväxtstrategi och finansiella utsikter.
Boings beroende av statliga kontrakt, särskilt inom dess försvarssektor, gör det sårbart för förändringar i budget- och anslagsnivåer. Att förlita sig på fastpris- och kostnadstypkontrakt innebär också att fluktuationer i statliga utgiftprioriteringar direkt kan påverka intäkter och vinstmarginaler.
Boeing står inför flera ytterligare potentiella risker, inklusive hot mot fysisk säkerhet och informationsteknologisystem, potentiella miljöansvar, och utmaningar som klimatförändringar medför. Var och en av dessa faktorer kan hota den operativa integriteten och den regulatoriska efterlevnaden, vilket leder till potentiella finansiella konsekvenser.
Boeing tillverkar kommersiella flygplan, försvarssystem och rymdteknik.
Bolaget har genomfört säkerhetsuppgraderingar och återstartat leveranser globalt.
Att återställa leveranstakten, utveckla nya flygplansmodeller och stärka sin position inom försvars- och rymdindustrin.
Stora beställningar från flygbolag förbättrar intäktsutsikterna och stärker bolagets finansiella ställning.
Att investera i Boeing innebär alltid en viss risk, precis som alla investeringar på börsen. Huruvida Boeing passar i din portfölj beror på din strategi, dina mål och din risktolerans. Vi rekommenderar att du gör en egen analys innan du bestämmer dig för att köpa Boeing.
Utdelning innebär att bolaget delar ut en del av vinsten till sina aktieägare, och direktavkastning visar utdelningen i förhållande till aktiekursen. För att se om Boeing erbjuder utdelning och hur stor den är, se datan under grafen ovan.
Kvartalsrapporter är bolagets redovisningar av resultat och ekonomisk utveckling under en specifik period. För investerare i Boeing är rapporterna viktiga för att följa bolagets utveckling. Håll koll på rapportdatum via datan under grafen ovan, eller via bolagets IR-sida.
Den senaste rapporten för Boeing ger en inblick i företagets ekonomi, tillväxt och eventuella utmaningar. Vi rekommenderar att du läser rapporten i sin helhet för att bättre förstå Boeings prestation.
Blankning innebär att investerare satsar på att aktiekursen ska falla. Det kan påverka kursutvecklingen för Boeing. Information om blankningar i Boeing finns via flikarna ovan.
Stora fonder och institutioner investerar ofta i bolag som Boeing. Genom att titta på ägarlistor får du insikt i vilka som har stora innehav i Boeing och hur det kan påverka aktien.
En riktkurs är analytikers bedömning av vad aktien borde vara värd. Vi rekommenderar att du tittar på flera riktkurser från olika källor för att skapa dig en nyanserad bild av Boeing.
Insynshandel innebär köp eller försäljning av aktier i Boeing av personer i ledande befattningar. Du kan hitta aktuell insynshandel på sajter som Finansinspektionen eller Börsdata.
Det kan vara klokt att jämföra Boeing med andra bolag i samma bransch eller sektor. En sådan jämförelse kan hjälpa dig att bättre förstå marknaden och Boeings position inom den.
Att delta i aktieforum kan ge dig olika perspektiv på Boeing, men var kritisk till den information du tar del av. Kombinera forumdiskussioner med din egen analys för ett mer välgrundat beslut.
Öppna ett konto hos en nätmäklare, t.ex. Avanza eller Nordnet.
Välj en kontotyp som ISK (Investeringssparkonto) eller KF (Kapitalförsäkring).
Sök efter Boeing och genomför köpet direkt i plattformen.
Aktier som Boeing handlas oftast på en reglerad börs och är tillgängliga via nätmäklare. Kontrollera med din mäklare om Boeing finns tillgänglig för handel.
Kursutvecklingen för Boeing påverkas av många faktorer, såsom nyheter, rapporter, konjunktur och marknadens sentiment. För att förstå vad som hänt med aktien, följ nyhetsflödet och analyser.
Ett kursfall i Boeing kan bero på negativa nyheter, svaga rapporter eller förändrade förväntningar från marknaden. Ibland rör sig aktien även på grund av bredare börstrender.
Uppgångar i Boeing aktie drivs ofta av positiva rapporter, nyheter eller ökad efterfrågan. Att följa kvartalsrapporter och pressmeddelanden kan ge dig bättre förståelse för uppgången.
För- och efterhandel gör det möjligt att köpa eller sälja aktier som Boeing utanför ordinarie börstid. Kolla med din nätmäklare om Boeing går att handla under dessa tider.
Populära plattformar som Avanza och Nordnet erbjuder handel med aktier som Boeing. Titta även på avgifter, kontotyper och verktyg innan du väljer mäklare.
Vill du bli bättre på att analysera aktier som Boeing? Besök vår utbildningssektion där du hittar guider, tips och verktyg för att göra egna analyser.